Корак ка изградњи пешачко-бициклистичког моста

Градоначелник Милош Вучевић састао се са представницима кинеске компаније “Шангдонг”, која је партнер Новог Сада у пројекту изградње новог пешачко-бициклистичког моста преко Дунава, а своје импресије о томе поделио је на друштвеним мрежама.
њ
Фото: Дневник/Ф. Бакић

- После састанка са кинеским “Шангдонгом” још један корак смо ближе идеји изградње новог пешачко-бициклистичког моста преко Дунава који ће, и на тај начин, повезати Петроварадин са градом - написао је Вучевић. - Кинеска корпорација се већ доказала као поуздан и квалитетан партнер и не сумњам да ћемо направити тај значајан инфраструктурни објекат, којим ће пројекат уређења петроварадинског подграђа добити праву, величанствену димензију. Нови Сад ће се развијати на начин незамислив до пре само две деценије. Хвала кинеским партнерима на помоћи и знам да је и њима изузетно стало до таквих капиталних пројеката.

Новосадска власт још раније је започела разговоре с Европском инвестиционом банком о обезбеђивању кредита за градњу новог пешачко-бициклистичког објекта преко Дунава, на стубовима железничког Моста Франца Јозефа, који би на још једном месту повезао две стране града.

Подсећања ради, Градска управа за грађевинско земљиште и инвестиције спровела је пре две године урбанистичко-архитекстонски конкурс за нови мост на стубовима некадашњег Моста Франца Јозефа. Како је тада најављено, победничка решења послужиће као основа за градњу објекта преко Дунава али и за уређивање тог дела Новог Сада и Петроварадина. Ревитализацијом дела трасе некадашње пруге, укључујући и обнову моста и тунела биће остварена пешачко-бициклистичка веза рекреативне зоне кеја, с новосадске стране, и подунавског бедема, с петроварадинске стране. То подразумева везу с Кејом жртава Рације, Сунчаним кејом и Булеваром цара Лазара, с бачке стране, односно везу с Каменичким путем преко дела Дунавског бедема, те комуникацију лифтом с Горњом тврђавом из зоне тунела, и везу с Прерадовићевом улицом и Горњом тврђавом у зони “Ловотурса”, на сремској страни.

Фото: Дневник/Ф. Бакић

За победничко решење издвојено је четири милиона динара, док су другопласирани аутори добили 2,5 милиона, односно милион динара трећепласирани, с тим што је одабран и један пројекат за откуп по цени од 200.000 динара.

Фото: Konkursna dokumentacija

За првонаграђено решење, тима инжењера архитектуре аутора Федора Јурића, Огњена Граовца и Ивана Шуића, и одговорног пројектанта Мартине Милошевић и консултаната Милке Гњато и Ивана Зулианија, жири је објаснио да је елегантно и транспарентно, те да мост успешно подсећа на стари. Концепт пројекта заснован је на оптимизацији историјско-културолошких слојева Новог Сада и Петроварадина, односно саме Тврђаве, па се мост конструкцијом и изгледом уклапа у целокупан амбијент. Решењем целине, која подразумева приступ мосту с Бачке стране, аутори су успешно одговорили на услове конкурса. Како је у образложењу наведено, предложили су нове јавне садржаје, који ће повећати атрактивност простора, а предвидели су и пристан за чамце, што ће омогућити приступ простору с реке. Испоштовани су услови заштите Петроварадинске тврђаве, а вођено је рачуна о еколошком аспекту, те су предложени материјали, који подразумевају коришћење што мање бетона и осмишљен је и концепт могуће рециклаже елемената, односно њихова монтажа-демонтажа. Аутори су предвидели пешачку стазу ширине шест метара, с дашчаним поплочањем, и бициклистичку ширине три метра, од тартана. Између те две стазе на ширини од метар и по предложени су додатни садржаји, попут клупа, зеленила, уз постављање соларних колектора.

Фото: Konkursna dokumentacija

За другонаграђени пројекат наведено је да је реплика Франц Јозефовог моста са сегментима који обезбеђују коришћење у наткривеном простору, те представља реинтерпретацију старог објекта препознатљиве конструкције, која је овог пута акцентована интензивним колоритом црвене боје. Мост, конструкцијом, подсећа на онај стари, чак и у функционалном смислу, те поједини сегменти симболично асоцирају на вагоне воза. Иако објекат није предвиђен за колски и железнички саобраћај, жири је објаснио да су аутори на дискретан и елегантан начин повезали прошлост и будућност. Елегантне и функционалне прилазне рампе на бачкој страни у континуитету повезују пешачке и бициклистичке стазе с мостом.

Трећепласирано решење названо „Парабола феникса” је рад који је, по мишљењу жирија, у потпуности разрађен и садржи велики број квалитетних графичких приказа. Како је наведено, изузетна храброст и смелост довела је до тога да су поједини елементи рада, попут конструкције моста, наизглед предимензионирани, те визуелно масивнији. Све, конкурсним задатком, обухваћене зоне квалитетно су обрађене на веома специфичан начин, пратећи концепт „Параболе феникса”.

Јована Вукашиновић

Aradinski Petrov.
10.11.2021 • 07:58
Ta čudesna ptičica koja se zove Pfenisx, koja se diže iz pepela...
EUR/RSD 117.3909
Најновије вести