Директор ГСП Иван Радојичић: Возни парк богатији за 100 нових аутобуса

Јавном градском саобраћајном предузећу „Нови Сад“, током претходне и ове године, испоручено је 100 нових аутобуса, од којих је 29 стигло првог априла.
1
Фото: Дневник/ Филип Бакић

На тај начин, обновљено је више од половине оперативног возног парка овог предузећа. Како за „Дневник“ каже в. д. директора ЈГСП „Нови Сад“ Иван Радојичић, с обзиром на епидемију вируса короне, приоритет предузећа је очување здравља запослених и грађана, односно путника, као и организација реда вожње.

– Заменом старих, дотрајаих возила за нове, повећава се безбедност и удобност путника, али и смањују трошкови за гориво и поправке – објаснио је Радојичић. – Како је гас повољнији и мање штетан за природу од нафте, спојићемо лепо и корисно, те ће се новим возилима, према проценама, уштедети око 26 милиона динара на месечном нивоу.

Како би се планирани ред вожње за радни дан остварио, потребно је ангажовати 203 аутобуса, те ће се набавка возила наставити уз помоћ Града Новог Сада, који има понуду Европске банке за обнову и развој за куповину 10 електричних возила.

Након дигиталне конференције са директорком Европске банке за обнову и развој Одил Рено Басо, градоначелник Новог Сада Милош Вучевић у марту је саопштио да се планира „зелена“ инвестиција за јавни превоз у оквиру акционог плана за програм тзв „зелених градова“ (ГЦАП), где ће ЕБРД са кредитом од 8 милиона евра финансирати куповину до 10 нископодних електричних аутобуса и 4 пунионице, чиме би две линије градског превоза постале потпуно „зелене“.

– Сматрам да је претходно руководство добро управљало радом градског превозника, тако да сам наставио тим путем, уз мање корекције, које се односе на финесе у унапређивању процеса рада и подмлађивању кадровске струке. Предузеће је претрпело озбиљне губитке због епидемије коронавируса. Срећом, Град Нови Сад, на челу с градоначелником Милошем Вучевићем, није заборавио ЈГСП „Нови Сад“ и знатно нам помаже у превазилажењу последица епидемије. У Плану пословања предузећа за ову годину буџет је мањи за 400 милиона динара у односу на лане. Упркос губицима и финансијским проблемима, број запослених остао је исти као пре пандемије вируса короне, те су плате биле редовне и у пуном износу за све запослене, којих је 1.300 - наводи в. д. директора ЈГСП-а.

Иако је ове године буџет мањи, у плану је уређење долазног перона на Међумесној аутобуској станици, где ће се променити и дотрајали, стари киосци, који су, како је Радојичић нагласио, прва слика коју путници који долазе у град виде, а која не оставља сјајан утисак. Киосци ће бити замењени и на окретници у Шафариковој улици у другом кварталу ове године.


Мањи приходи због онлајн наставе

Због ванредног стања прошле године, ЈГСП “Нови Сад” имао је смањене приходе, пошто је превоз био обустављен током два месеца. У том периоду, возачи су бесплатно превозили здравствене раднике, а након ванредног стања, аутобуси су наставили да саобраћају по редовном реду вожње. На обим посла и прихода утицала је и могућност рада од куће за кориснике радничких маркица, као и онлајн настава у школама и факултетима. Процењено је да ово предузеће, због тренутне епидемиолошке ситуације, губи око 100 милиона динара месечно због смањене продаје карата и маркица.


– Почели су радови на новој станици за технички преглед и радионичарски простор, а издвојено је и 30 милиона динара за ремонт радионице за браварско-лимарске радове. Како је градски превоз „жив организам“, инжењери ЈГСП “Нови Сад” константно прате и анализирају потребе за превозом, тако да су промене актуелних или увођење нових линија увек могуће. Након сваке петиције коју суграђани предају излази се на терен, где се трудимо да проверимо њихове тврдње и даље поступамо спрам њих. Највише петиција тиче се нових стајалишта и тада се одлази у пробну вожњу, како би се провериле потребе грађана, те ако се успостави да су оправдане, на наш предлог се те измене и усвајају – истакао је Иван Радојичић.

Након измена зонско-тарифног система 25. маја прошле године, донесен је и нов Ценовник услуга превоза, у коме су цене карата знатно појефтиниле, нарочито у приградским насељима. Уз то, ученицима и студентима је на територији новосадске општине омогућена и куповина годишњих карата за 5.000 динара.


– Упркос јефтинијим картама још увек, нажалост, имамо путника који сматрају да је нормално и само њихово право да не плаћају превоз. Неки путници, очигледно, имају погрешно поимање коришћења услуге јавног превоза. Срећом, такво понашање је препознато и санкционисано као прекршај, за који су предвиђене казне од 6.000 динара, тако да верујемо да ће се уз помоћ Комуналне милиције неплаћање превозне карте потпуно искоренити. Наше контролоре обучавамо да избегавају конфликте са путницима, али упркос томе, дешавају се непријатне ситуације. Што се тиче плаћања превоза, не можемо да издвојимо посебно неку групу која плаћа или не плаћа карту. Фалсификовање возних карата је сада готово онемогућено због неколико елемената заштите, помоћу којих контролори могу открити фалсификат. Уколико се открије фалсификовање, које се сврстава у кривично дело, поступак даље преузима полиција, за шта је казна до три године затвора - рекао је Радојичић.

Фото: Дневник/ Филип Бакић

Градски превозник је прошле јесени успешно завршио нову набавку система електронске наплате, који је проширен на линије у приградском и међумесном саобраћају. Осим многобројних бенефита за путнике и предузеће, новим системом биће могуће одредити тачан број људи у аутобусу, што ће помоћи и при обезбеђивању оптималног броја и типа возила, али ће контролори одлазити на линије на којима је утврђен велик број оних који нису платили карту, односно, они ће имати увид у критичне линије.

– Предузеће спроводи све мере који је прописао Градски штаб за ванредне ситуације, а њихово спровођење контролише градска инспекција – казао је Иван Радојичић. – Аутобуси су излепљени налепницама које информишу грађане да у возилима морају носити заштитне маске, а наши возачи су обавезни да скрећу пажњу путницима на ношење маски. У плану је и постављање дезобаријера које су прилагођене за аутобусе, а како би се контролисао капацитет попуњености возила, који је ограничен на 50 одсто, постоји неколико контролних механизама. Имамо ковид редаре и умрежили смо возаче са диспечерским центром, те уколико возач уочи да је капацитет повећан или попуњен, одмах јавља диспечеру – објаснио је Радојичић.


Возила на гас

Нових 29 аутобуса турског произвођача БМЦ на гас, купљених кредитом Европске банке за обнову и развој за 6,9 милиона евра стигло је 1. априла у гаражу ЈГСП „Нови Сад“. Тако је возни парк Градског превозника богатији за 24 соло аутобуса типа „Процитџ 12 ЦНГ“ и пет злобних аутобуса типа „Процитџ 18 ЦНГ“.


Како инжењери ЈГСП „Нови Сад“ свакодневно прате ситуацију на терену, анализира се и потреба за већим аутобусима, па су тако мини аутобуси који су саобраћали на линијама где је примећена потреба за већим, замењени за соло, соло за зглобни, а тамо где ни зглобни аутобус не може да испуни потребе путника, шаље се додатно возило. Поред увођења додатних полазака и слања возила већих капацитета тамо где је потребно, повећане су и мере хигијене у аутобусима, те „Циклонизација“ дезинфикује возила сваког дана пре поласка у саобраћај, као и просторије Међумесне аутобуске станице.

Што се тиче дугорочних планова и циљева ЈГСП “Нови Сад” в.д. директора тог предузећа Иван Радојичић истиче да су усмерени на пружање што квалитетније услуге јавног превоза за Новосађане. Он додаје да се прате нове технологије, те да се, у складу са могућностима перманентно обнавља возни парк, као и да се ред вожње прилагођава потребама путника.

Данијела Андулајевић

Фото: Ф. Бакић

Arman
06.05.2021 • 09:29
Bez barem 300 autobusa u saobraćaju
nema govora o smanjivanju gužve u saobraćaju samim tim i Z
zagađenja
EUR/RSD 117.5713
Најновије вести