Тема “ДНЕВНИКА”: Полиција се успешно бори против бахатих возача

Припадници Министарства унутрашњих послова у Сремској Митровици привели су тридесетчетворогодишњег мушкарца, држављанина Републике Хрватске, јер је починио прекршај насилничке вожње.
1
Фото: "пресретач"

Полицијски службеници су, приликом редовне контроле саобраћаја пресретачем, на аутопуту Шид - Београд уочили и зауставили возило марке „ауди“ хрватских регистарских ознака којим је управљао хрватски држављанин, јер се кретало брзином од 245 километара на час, на делу пута где је брзина кретања ограничена саобраћајним знаком на 130 километара на час, саопштила је јуче полиција.

Преступник је приведен у Прекршајни суд у Сремској Митровици, где му је изречена затворска казна у трајању од 30 дана уз новчану казну од 120.000 динара, као и заштитна мера забране управљања моторним возилом на подручју Републике Србије у трајању од девет месеци.

Пресретач је још једном открио бататох возача. Реч је о једном од најсавременијих уређаја за детектовање прекршаја који истовремено могу да детектују саобраћајне преступе у три и више трака. Нови аутомобили -пресретачи имају моторе од 380 коњских снага и опремљени су савременом техником у коју спада и 12 камера постављених у браницима возила. Оне у свим метео условима могу да забележе све врсте прекршаја.

Ови пресретачи имају и систем који сам препознаје таблице тако да саобраћајци истог тренутка могу да провере да ли постоји потрага за њима и да ли је возилу истекла регистрација. Полицајци у пресретачу морали су да прођу посебну обуку да би могли да раде овај захтеван посао.

Институција полицијских пресретача, односно необележених возила која патролирају ауто путевима и кажњавају возаче који ширину друма и дугачке правце злоупотребљавају возећи пребрзо, одавно је позната на Западу, као једно од најефикаснијих средстава спровођења закона о безбедности у саобраћају.

Већ неко време флота тамних лимузина патролира и нашом мрежом аутопутева.

Фото: "пресретач"

Први покушај формирања пресретачке јединице везан је за изградњу ауто-пута “Братство-јединство” у СФРЈ, када је, према неким информацијама, тадашња ”народна милиција” набавила неколико “поршеа 911”, који су на жалост, врло брзо оштећени у заташканим инцидентима. Након тога, па све до пре неколико година на српским путевима није било пресретача, а наше “парче” аутопута служило је бројним странцима да се опусте и ”притисну гас до даске” након темељно контролисаних хрватских или мађарских деоница.

За ловце на прекорачење брзине МУП Србије је направио флоту брзих лимузина у којој супасат” “пежо”, “шкода супербибе-ем-весерије 3 и 5

Таквој пракси дошао је крај, јер је пре три године оформљена јединица полиције намењена ”контроли возила у покрету”, чији је задатак да патролира, упозорава, спречава и кажњава свако кршење закона и озбиљније прекорачење брзине. За сада, под контролом се налазе деонице аутопута Е-75 од Суботице до Београда, ауто-пут од Ниша до Београда, као и део од Београда до хрватске границе. У питању је дакле, целокупна домаћа мрежа аутопутева, док је у плану постављање пресретача и на важнијим магистралним правцима, као што је Ибарска магистрала.

Према речима надлежних, ова јединица користи најмодернију технологију за снимање и праћење возила на аутопуту, нове аутомобиле снажних мотора, као и групу специјално обучених возача. Због свега овога, у полицијским круговима, ова јединица понела је епитет ”елитна”, као што је то случај и у другим земљама.

Стручњаци истичу да је без сумње овај потез МУП-а био неопходан, не само да се њиме прате светски трендови, већ и да се адекватно одговори на алармантно велик број саобраћајних несрећа на нашим путевима. Наиме, основни ”алат” за ову врсту посла састоји се из потпуно нових модела аутомобила и електронских система снимања монтираних у аутомобилу, који не само да покривају простор испред возила, него и са стране и иза, а могу да мере чак и брзину аутомобила који долази у сусрет, са занемарљивом могућношћу грешке. Висок квалитет опреме омогућава снимање при свим временским условима, па чак и ноћу. Пресретачи могу да буду заустављени поред пута и да региструју брзину кретања возила.

Када се прекршај уочи, возило се прати уз непрестано снимање, после чега полиција упозорава несавесног возача звучним и светлосним сигналима, а видео запис о учињеном прекршају архивира се и користи као документ који се предаје судији за прекршаје.

Према речима запослених из компаније која је одговорна за монтирање опреме у аутомобиле, МУП Србије је, до сада, набавио 30 сетова, што наводи на закључак да се 30 аутомобила или налази, или ће се налазити у функцији полицијских пресретача.

За ловце на прекорачење брзине МУП Србије је, кажу познаваоци, купио возила заиста адектватна за ову функцију. Наиме, циљ је био направити флоту брзих лимузина које ће бити неупадљиве по својој спољашњости. Избор полиције пао је на  “пасат” с моторима 2,0 ТФСИ и 3,2 ФСИ, “пежо” 607 2,7 В6, “шкода суперб” 2,8 В6, “бе-ем-ве” серије 3 и 5.


Брзину контролишу и мотоциклисти и камере

Уз моћне аутомобиле, за контролу брзине на ауто путевима у Србији, која је иначе од средине маја ове године повећана на 130 километара на сат, полиција користи и мотоцикле. Они на српским путевима патролирају од 2012, а раде у пару, што значи да су увек најмање два мотоцикла у непосредној близини, због безбедности, као и ефикасније контроле и боље покривености деоница пута. Мотоциклисти-пресретачи возе мотоцикле „сузуки ГСЏ-Р 1000”, који постижу максималну брзину од 299 км/ч,

Брзину ће контролисати и “Путеви Србије”, који планирају да ускоро дуж ауто пута од Београда до Ниша и обратно поставе 56 камера.


Сви аутомобили потпуно су нови, тамне су боје, а на први поглед, не разликују се од ”цивилних” примерака и сви имају стандардне регистарске ознаке, разних градова у Србији. Једини начин да се препознају јесте пажљиво посматрање задњег стакла иза којег се налази ЛЕД дисплеј на којем се могу исписати команде осталим возачима приликом претицања, као и према малој камери, коју је скоро немогуће приметити, а налази се изнад унутрашњег ретровизора. Реално, приликом брзог проласка поред пресретача, скоро је немогуће приметити о каквом се аутомобилу ради.

Иако се не ради о супер спортским аутомобилима које користе развијеније земље (“порше 911” у Немачкој, “ламборyини галардо” у Италији, “јагуар YКР” у Великој Британији), ова возила су сасвим дорасла задатку. Наиме, приликом избора, поред ”неупадљивости” у мору сличних или истих возила на нашим путевима, једна од карактеристика била је и снажан мотор који пресретаче лако и брзо доводи до брзине од 200 километара на час, кажу стручњаци. Ова брзина узима се као лимит до ког пресретачи иду. У случају да се праћено возило не зауставља или чак убрзава, алармирају се остале јединице саобраћајне полиције, па се ”јурњава” завршава на наплатној рампи или чак уз помоћ барикада.

М. Бозокин

EUR/RSD 117.3357
Најновије вести