Половњаци све скупљи, а купаца све мање

На аутомобилском тржишту је већ дуже, практично од када је започела епидемија корнавируса, ситуација знатно другачија него пре.
Auto-moto berza polovnih vozila foto: R. Hadžić
Фото: Р. Хаџић

Дошло је до великих промена и у сферама понуде и потражње, али и цене возила. У тренутку када је почео опоравак ауто-индустрије, започео је сукоб између Русије и Украјине и то је додатно закомпликовало ситуацију произвођачима возила, који су већ били суочени с потешкоћама у набавци одређених компоненти, поремећајима у токовима снабдевања, недостаком чипова, поскупљењем сировина и транспорта... тако дошло до смањења производње аутомобила, а потом и до мање понуде, а на возила се дуже чека - у зависности од модела, рок испруке премашује неколико месеци, па и годину дана. Уз то, за аутомобиле треба све више новца.

Неодстатак нових возила, несигурност због ситуације на тржишту, довела је и до веће потражње за половним аутомобилима. Баш као и цена нових аутомобила, и цена половњака почела је да иде  узлазном линијом, па је за прва четири месеца ове године у Србији је продато мање половњака него у истом периоду лане, а како сада стоје ствари, указују на то на плацевима где се половна возила купују, тај тренд ће се и наставити.

Веома је мало купаца, односно много је више оних који разгледају понуду, а потом у складу са својим потребама и могућностима размишљају које возило купити. Продавци истичу и да купци, када се и одлуче да купе половно возило, углавном бирају она с нижом ценом, а најтраженија су возила која коштају између 2.000 и 4.000 евра. Указују да је за последњих око годину и по дана, цена половних возила виша, у зависности од модела, старости, опремљености... између 20 и 40 одсто и да ће цене можда и даље расти, а да ће то свакако утицати да се и овако веома мала продаја, додатно смањи.


Цене нових возила порасле

Генерална секретарка Српске асоцијације увозника возила и делова Александра Граовац недавно је рекла да се нова возила купују, али да је у Србији број испоручених возила близу 10 одсто мањи у односу на прошлу годину, док је продаја у Европи у паду и више од 20 одсто. По њеним речима, цене возила порасле су од 15 до 25 одсто у зависности од произвођача и модела, те да уз раст цена нових, расту и цене половних аутомобила.


- Цена половних возила и даље иде навише, а расте цена и у набавци, на развијеном европском тржишту - каже Драган Топалов из Ауто центра Карузо у Новом Саду. - Када је наше тржиште у питању, све је видљивије да је куповна моћ грађана све мања и веома смо близу ситуације која ником не одговара - нема купаца, нема продаје, набавка је веома отежана.

Цена половних возила зависи од много фактора - модела, годишта, кубикаже, пређене километраже... а у понуда је таква да се може пронаћи модел који задаовољава потребе купца, односно омогућава да се усагласи с оним што му треба и што може да плати. Тако је на ауто-плацевима у понуди рецимо фолкфаген пасат из 2003. године који кошта 2.650 евра, док је исти модел, али три године млађи 4.690 евра, пежо из 2007. године кошта 2.990 евра, а његов вршњак, ситроен Ц3 - 2.790 евра. Голф 5 стар18 година продаје се за 3.100 евра, а форд фијеста из 2010. године за 4.290 евра.

Опел астра Ј  из 2013. године кошта 6.450 евра, шкода цидиго из 2010. године - 4.490, док је шкода рапид, годину дана млађа, 6.990 евра. Они који желе да купе рено кађар стар пет година мораће да издвоје 17.200 евра, БМЊ 520, стар четири године кошта 40.900 евра, пет година стар нисан кашкаи - 17.300  евра, за тојоту 4ранер из 2021. године потребно је 60.500 евра...

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.3358
Најновије вести