Повећање акциза могло би погурати и цене горива на домаћем тржишту

НОВИ САД: Цена нафте на светском тржишту, практично, од почетка године иде навише и барел “брента” није се спустио испод 80 долара. На почетку године цена барела кретала се између 80 и око 84 долара, а јуче је та количина коштала око 87 долара.
benzinska_pumpa/F. Bakic
Фото: Дневник/Ф. Бакић

Како ће се кретати цена нафте на светском тржишту, а тиме и горива на локалним не може прецизно рећи, али се процењује да ће на глобалном тржишту доћи до раста потрошње, па је могуће и да ће цена нафте ићи навише.

Што се тиче цене горива на пумпама у Србији нема већих промена, те је за литар безоловног бензина потребно око 167 динара, док је литар евро-дизела око 176 динара. По речима генералног секретара Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовића, због промена цене нафте не би требало очекивати промене цене горива на домаћем тржишту.

- Садашње промене цене нафте нису велике и не би требало да утичу на цену горива на пумпама - каже Мићовић. - Наравно, цена нафте значајно утиче на цену горива на локалним тржиштима, али није једини фактор, односно на то утичу други параметри који се мењају.

Он напомиње да би на цену горива на домаћим пумпама могло доћи због повећања акцизе, односно усклађивања акциза с индексом потрошачких цена.

- У протеклој години индекс потрошачких цена износио је 7,9 одсто, а то значи да ће, у складу са Законом о акцизама, доћи до усклађивања акциза на гориво, односно да ће се за тај проценат оне увећати. Уз проценат повећања од 7,9 одсто, литар горива би требало да поскупи за око пет динара. Наиме, акцизе ће бити више у распону од 4,5 до 5,7 динара по литру, а када се обрачуна и порез на додату вредност укупна фискална обавеза биће за око 5,5 динара виша. Ипак, за сада се не зна када би до повећања акцизе, а тиме и цене литре горива, могло доћи јер је било случајева да се акцизе повећају тек половином године - каже Мићовић.


Расте потрошња

- Прошле године је у Србији потрошња горива била већа него 2019. године и требало би очекивати да се тај тренд наставити, као резултат раста и привреде и транспорта и саобраћаја уопште - рекао је Томислав Мићовић. - Тржиште је добро снабдевено, произвођачи и дистрибутери су одговорили на све захтеве и потребе тржишта и тако ће бити и убудуће.


По његовим речима, ове године би на цене горива могле да утичу и нове околности, односно примена два раније усвојена прописа - везана за удео био компоненете у гориву и форирање оперативних резерви. То ће, указао је Мићовић, повећати трошкове компанија и ако они буду пренети само на њих, биће пренети на цену горива.

- У периоду од јула па до краја ове године, сви енергетски субјекти који стављају гориво на тржиште мораће да имају 0,5 посто био компоненете у гориву. Тај проценат ће се, из године у годину, повећавати све док удео енергије из обновљивих извора у саобраћају не не достигне девет процената. Уз то, од јула се морају формирати оперативне резерве, а то су количине горива које одговарају четвородневној просечној количини горива које су компаније стављале на тржиште претходне три године. И оперативне резерве морају се увећавати сваке године - док се не достигне десетодневна просечна продаја у претходној години.

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.5607
Најновије вести