Гапс дијета: Исхраном против депресије

ГАПС дијета се базира на повезаности здравља црева и цревне флоре са свеукупним здрављем и имунолошким стањем организма. Ауторка овог режима докторка Наташа Кембел Макбрајд тврди да посебан начин исхране може да излечи анксиозност, депресију, аутизам и АДХД, као и упалне болести црева и аутоимуне болести.
dijeta tablete, pixabay.com
Фото: pixabay.com

Др Наташа Кембел Макбрајд, специјалиста за неурологију и нутриционизам, написала је књигу „ГАПС цревно-психолошки синдром”. Књига, односно сам режим исхране који описује, у многим земљама постао је познат као ГАПС дијета. Примењује се у фазама, од уводне ГАПС дијете која елиминише велики број намирница, преко постепеног враћања намирница, па до потпуне ГАПС дијете која је врло слична Палео и ЛЦХФ начину исхране.

Дијета се састоји од шест фаза укидања житарица, скробног поврћа, шећера и рафинисаних угљених хидрата, па олакшава пробаву. ГАПС дијета би требало да благотворно делује на црева, а помаже и у спречавању и санирању потешкоћа у учењу, ОЦД-у, поремећајима исхране и психијатријским стањима - укључујући биполарни поремећај и шизофренију.

Прва и најрестриктивнија фаза исхране ограничава на конзумирање само домаћег меса или рибе. Може се јести пробиотска храна, као што је домаћи кисели купус, ферментисано поврће и домаћи јогурт или кефир (под условом да нема нежељених реакција на млечне производе). Чај од ђумбира или камилице с мало меда такође се може конзумирати између оброка.

Следећих пет фаза омогућава додавање више намирница, с нагласком на нескробно поврће, јаја (сирова или слабо кувана), месо, рибу и здраве масти, укључујући орашасте плодове, авокадо и хладно цеђено маслиново уље. Свима који се одлуче на ову дијету се саветује да следе овакав план исхране најмање две године, што значи да се у том периоду потпуно избегава рафинисани шећер и скроб, укључујући житарице, кромпир и све што садржи те намирнице. Допуштене су умерене количине воћних плодова, као и мед.

Све у свему, исхрана се састоји од орашастих плодова, поврћа без скроба; плодова мора; органског меса, домаћих сирева, непастеризованих млечних производа добијених од крава које се хране природном исхраном (трава), јаја из органске производње; неколико врста махунарки и хладно цеђеног уља. Дозвољено је и воће у умереним количинама, као и биље, зачини, морска со, јабуково сирће, биљни чај и вино повремено. Додаци исхрани се такође препоручују, а у склопу дијете су постављена и правила како и када јести, односно избегавање меса и воћа заједно, као и забрана уношења ферментисане хране уз сваки оброк.

С. Милановић

EUR/RSD 117.5845
Најновије вести