Премијера „Риголета” у СНП-у отвара „Операрију”

„Операрија”, први оперски фестивал икада организован у нашој земљи, одржаће се у Новом Саду од 14. до 21. јуна.
srpsko narodno pozoriste
Фото: Dnevnik (Filip Bakić)

Отвориће га иницијатор и домаћин, Опера Српског народног позоришта, премијерним извођењем нове поставке Вердијевог „Риголета” на сцени „Јован Ђорђевић”, а посластица ће свакако бити и гостовање Румунске националне опере из Темишвара, која ће под управом нашег маестра Дејана Савића извести „Бал под маскама”, још једно ремек-дело генија из Ронколе. „Природно је да први оперски фестивал покренут у Србији буде одржан баш у Новом Саду, јер наша оперска сцена може без устручавања да стане раме уз раме са европским и светским, што ће доказати и кроз ’Операрију’”, порука је Драгане Милошевић, покрајинског секретара за културу, јавно информисање и односе с верским заједницама, уз напомену да је један од циљева новог фестивала да се омасови оперска публика и да 2021. покажемо зашто је Нови Сад потпуно оправдано Европска престоница културе.     

Премијерним извођењем новог „Риголета”, по редитељском концепту госта из београдског Народног позоришта Александра Николића, дириговаће Андреа Солинас. Италијанског маестра Оркестар СНП-а већ је упознао током рада на Росинијевој „Пепељуги” и потом Листовој недовршеној опери „Сарданапал”, изведеној у оквиру Новосадских музичких свечаности. Солинас је тада као асистент шефа-диригента Ђанлуке Марчана сјајно припремио ансамбл, и управа куће му је с разлогом указала поверење да сада самостално изведе цео пројекат „Риголета”. По речима редитеља Николића, маестро Солинас је чврсто држао све конце, јасно знао куда иде, шта жели да добије и од оркестра и од извођача са сцене, а сам диригент је на јучерашњој конференцији за новинаре открио да је у читању партитуре инсистирао на техници контраста, како би боље нагласио динамику дела, јер су снажне супротности оличење „Риголета”.      

По речима др Зорана Ђерића, управника СНП-а, ова поставка „Риголета” биће необична, другачија, и не само новина на репертоару Опере наше најстарије театарске куће него и освежавајуће оперско искуство. Редитељ Александар Николић је томе додао да ће ова инсценација једног од најсјајнијих бисера Вердијевог стваралаштва дефинитивно показати моћ Опере Српског народног позоришта, те какав капитал ова кућа има у својим солистима, ансамблу, оркестру и хору. „Наша публика ће бити у прилици да ужива и у сјајним костимима Сенке Ранисављевић и монументалном декору Саше Сенковића, који показују колико тога можемо када смо продукцијиски разумни, али изузетно креативни”, навео је Николић.

Његова десна рука у овом пројекту био је првак Балета НП Александар Илић, с којим је радио на кореографском осмишљавању практично сваке сцене, са жељом да заиста органски споји оперу и балет. Јер, у њиховом „Риголету” ансамбл Балета СНП-а неће бити само гост у једној-две сцене, већ изузетно важан протагониста. „Балет ће заправо бити везивно ткиво ове представе”, најавио је Илић. Ипак, како и сам Николић каже, да би се на репертоару имао „Риголето”, али не про форме, већ као истински оперски догађај, морају се на првом месту имати врхунски солисти.

Баритон Жељко Р. Андрић, коме је поверена насловна рола, није крио да је Риголето до сада његова најкомплекснија улога, јер је и певачки и глумачки требало дочарати широку палету емоција, у распону од највећег зла до најснажније љубави. Сопран Дарија Олајиш Чизмић већ је певала Ђилду у претходној поставци, оној из 2003, али је, каже, ова продукција потпуно другачија, док је мецосопран Јелена Кончар, као Мадалена, истакла да је захтевно било направити излет у фах који до сада није често певала, и при томе занимљиво - мада не и пријатно - тражити у себи мрак, оно најгоре, како би се уверљиво дочарао поверени јој лик. А тенор Саша Штулић, који се у роли Дуке, Војводе од Мантове осећа, како сведочи редитељ Николић, „удобно, моћно, снажно”, сигуран је у то да ће нови „Риголето” дуго живети на сцени Српског народног позоришта.

У то је уверен и директор Опере СНП-а Александар Станков, по чијим речима ова кућа премијером „Риголета” заокружује Вердијеву „латинску трилогију” – коју још творе „Травијата” и „Трубадур” – а започиње нови: „Операрију”! „Идеја фестивала је афирмација оперске уметности и њено приближавање најширој публици”, рекао је Станков, док се Роман Бугар, директор Војвођанског симфонијског оркестра који ће бити важан актер фестивала, захвалио Покрајинском секретаријату за културу, јавно информисање и односе с верским заједницама на недвосмисленој подршци да „Операрија” заживи у Новом Саду.     

Седам програма у осам дана

Након премијере „Риголета”, којом ће бити отворена „Операрија”, већ следеће вечери, 15. јуна, под окриљем новог фестивала биће приређено вече барокне опере, када ће у Синагоги од 20 часова наступити Оркестар Нењ Тринитy Барољуе, уз солисте Радославу Воргић, Драгану Поповић, Предрага Ђоковића и Сретена Манојловића. Недеља је, пак, резервисана за млађу публику, која ће на броду „Цепелин”, укотвљеном на новосадском кеју, бити у прилици да уживају у двема операма за децу - „Снежана и седам патуљака” Петра Крстића (16 часова) и „Црвенкапа” Петра Јовановића (17.30). У уторак, 18. јуна, под окриљем „Операрије” биће у СНП-у одржано такмичење соло певача „Вера Ковач Виткаи”, а у среду у Нови Сад долази Румунска национална опера из Темишвара са продукцијом „Бала под маскама”. У четвртак ће у Католичкој порти бити одржан концерт победника такмичења „Вера Ковач Виткаи”, који ће почети у 20.21 да би потом, од 22.30, наступио Новосадски биг бенд. За финале фестивала 21. јуна, на Светски дан музике, предвиђен је Гала концерт солиста, Хора и Оркестра Опере СНП-а. 

        М. Стајић

EUR/RSD 117.6300
Најновије вести