На Позоришном пролећу у Шапцу најбоља представа Травничка хроника

НОВИ САД/ШАБАЦ: „Травничка хроника“ Српског народног позоришта и НП Сомбор најбоља је представа петог фестивала “Позоришно пролеће” који је овог викенда завршен у Шапцу, а одржан ове јесени због пандемије.
p
Фото: Scena iz predstave Travnička hronika/snp.org

У конкуренцији четири представе, жири у саставу Александар Милосављевић, Оливера Милошевић и Јелена Стокућа, за најбољу представу у целини прогласили су „Травничку хронику“, рађену по истоименом роману Иве Андрића, и режији Никите Миливојевића. Како је образложено, то је награда “за целовит сценски утисак перманентног кошмара који се понавља на просторима који производе много више историје него што могу да поднесу, и у којем су глумачки ансамбл, маске, музика, сценски покрет и сценографски оквир заокружили слику мрачне стварности”.

Жири је награду за најбољу режију доделио Југу Ђорђевићу за представу „Нечиста крв“, у извођењу Врањског позоришта „Бора Станковић“, уз образложење да је то” за концепт којим је, често на ивици ножа, представио свет заснован на неправди коју, првенствено, трпе жене, но у којем су жртве и мушкарци. Тај свет се очигледно нимало није променио од времена Боре Станковића до данас, а редитељ је постигао да слику тог света, који препознајемо као наш, сачува у оквирима литературе Боре Станковића”.

Марко Марковић је проглашен за најбољег глумца, а признање „Љубиша Јовановић“ за најбољу мушку улогу добио је за представу „Травничка хроника“. “Марко Марковић је успео фино да нијансира не само разлике између појединих рола које је тумачио, него и да проникне у личну драму Николе Роте и покаже сву дубину тог лика”.

Глумица Емина Елор награђена је за најбољу женску улогу у представи „Употреба човека“, рађену по роману Александра Тишме, и извођењу Новог тврђава театра, Град театра Будва, “Ист вест” центра Сарајево и Новосадског позоришта / Ујвидеки синхаз. “Емина Елор је заокружила трагичну судбину особе која је прошла пун круг од филистарске атмосфере Новог Сада пред рат, преко пакла Аушвица, до ослобођења које не разликује од логора, притом користећи једноставна средства, пласирајући емоцију без патоса и успевајући да на сцени прикаже све трзаје унесрећеног тела, али и још више – дамаре душе која је осуђена на проклетство”.

Награђен је и женски ансамбл у представи “Нечиста крв”, док је Тијана Грумић награђена за драматизацију ове представе, као и Андреја Рондовић за сценографију.

Награда „Залог за будућност“ припала је Ивану Марковићу, за улогу у представи „Лепа Брена проџект“, Битеф театра, Флајинг Џинџер из Београда и Шлахтхаус театра из Берна.

Жири је у образложењу такође навео и да је “био суочен са чињеницом да су три од четири представе изведене на овогодишњем фестивалу, настале као драматизација домаћег романа. Сматрамо да се овде не ради о једноставним, „уобичајеним“ превођењима новелистике на ‘језик драмске форме’, него о делима која задржавају наративну форму оригиналних романа, смештајући их у нови, изведбени контекст. То видимо као врлину у нашој театарске стварности”.

Н. Пејчић

EUR/RSD 117.5685
Најновије вести