БИТЕФ од 23. септембра до 1. октобра са девет представа

БЕОГРАД: Београдски интернационални театарски фестивал БИТЕФ биће одржан од 23. септембра до 1. октобра под слоганом "Ми, јунаци рада свог", са девет представа из Србије, Немачке, Словеније, Велике Британије, Белгије, Француске и Мексика, најавили су данас организатори.
 Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa Foto: Dnevnik.rs/B. Lučić
Фото: Иван Меденица, уметнички директор Битефа Фото: Дневник.рс/Б. Лучић

Уметнички директор и селектор Иван Меденица рекао је на конференцији за новинаре у Скупштини града Београда да је њему и драматургу фестивала Филипу Вујошевићу основна идеја, кад су почели да раде пре годину дана на припреми БИТЕФ-а, била какве ће бити, уз здравствене, социјалне и економске последице двогодишње пандемије короне.

"Када је почео рат у Украјни све и да смо хтели да мењамо фокус било би немогуће, а с друге стране, схватили смо да и рат поред страдања, убистава, рањавања и избеглиштва производи те исте последице - људи губе посао, тешко живе, социјални проблеми су они који ће нас у будућности сустићи", оценио је Меденица.

Према његовим речима, тако је дошло до слогана "Ми, јунаци рада свог" који је "познат и драг стих из ударничке песме ''Да нам живи рад" и у духу је БИТЕФ-а и његовог активизма и динамизма.

Меденица је рекао да ће БИТЕФ традиционално почети 23. септембра даном "Пролога", када ће у београдском Народном позоришту бити изведен еколошки комад "(Није) крај света" списатељице Крис Буш и редитељке Кејти Мичел, позоришта Шаубине из Берлина.

"Мичел заиста доследно ту врсту позоришта развија последњих година - представа је еколошки освесћена и по продукционим параметрима. Струја се производи тако што се педалирају бицикли на сцени, сценографија је од рециклабилних материјала, а костими су већ коришћени", нагласио је Меденица.

Свечано отварање БИТЕФ-а припало је 25. септембра представи "Сваки покушај ће се завршити скршеним телима и сломљеним костима", белгијског кореографа Јана Мартенса и ГРИП и Данс он ансамбла из Антверпена.

Према речима Меденице, представа је "есеј о плесу, како настаје плесна представа" са 17 извођача различитог узраста, етничке припадности, професионалне позадине, од професионалних плесача и до клинаца уличних хипхопера.

Како наводи, "духовита, нежна и суптилна" представа "Гардијан парти", чији концепт и режију потписују Мухамед ел Хатиб и Валери Мрежан из Француске, заснована је на документарној грађи, извођачи су стварни музејски чувари из Лувра и сличних установа, и иначе се игра у музејском простору.

"Гардијан парти" је на распореду 26. септембра у Београду у музејском простору који ће бити накнадно одређен.

Меденица је оценио да је "политички најрадикалнија представа" 56. БИТЕФ-а "Тихуана" из Мексика, односно соло перформанс уметника Лазара Габина Родригеза, која је на програму 26. септембра у Народном позоришту.

"Док дође у Београд, он вероватно више неће бити Лазаро Габино Родригез пошто има уметнички пројекат да стално мења име и физички опис. То је нека врста представе-предавања, заснива се на идеји мењања идентитета и једна је врста његове личне документације животног експеримента", навео је Меденица.

Према његовим речима, уметник је био отишао је у град Тихуану да види може ли да живи са мексичким дневним минималцем од једног евра пола године радећи у фабрици, али је издржао четири месеца.

Меденица је најавио да ће у оквиру БИТЕФ-а бити премијерно изведене представе "Др Ауслендер" Тање Шљивар и Мине Милошевић по концепту и режији Бојана Ђорђева и продукцији Битеф театра и Југословенског драмског позоришта, и "Свет без жена" Битеф театра и Центра за културну деконтаминацију, ауторки Маје Пелевић и Олге Димитријевић.

Према његовим речима, "Др Ауслендер се бави српским здравстеним радницима који се масовно исељавају у Немачку, а заснована је на исповестима наши лекара и играће се од 27. до 29. септембра у амфитеатру Института за анатомију Медицинског факултета у Београду.

"Свет без жена" биће извођен од 27. до 29. септембра у Центру за културну деконтаминацију и заснован је на документарном истраживању ауторки са директорима позоришних фестивала о томе колика је заступљеност жена у српском позоришту, да ли су потребне квоте или да ли имају иста права као и мушкарци, навео је Меденица.

Највећи адут овог БИТЕФ-а је представа "Љубав", по тексту и у режији Александера Зелдина, његове Зелдин компанија из Велике Британије и француског Одеона, која ће бити изведена 30. септембра и 1. октобра у Луци Београд, рекао је Меденица.

"Била је по свим водећим светским фестивалима и позориштима, Веома смо поносни што смо успели да је добијео јер је апсолутни фестивалски хит.Представа је нешто што дуго времена очекујете на БИТЕФ-у", истакао је селектор.

Меденица је рекао да београдску публику очекују "врхунска британска глума која ствара јаку емоцију", а представа се дешава у свратишту где бораве људи који су остали без кућа или пара, а имају снаге за међусобну емпатију.

Маска и Словенско младинско гледалишце из Љубљане долазе са две представе у Луку Београд. "Соло" коју потписују Нина Рајић Крањац, Наташа Кесер, Бењамин Крнетић и Марко Мандић на програму је БИТЕФ-а 29. и 30. септембра.

Редитељка Рајић Крањац окупила је неколико глумаца српског порекла који пола времена играју на свом језику, а у представи коју је Меденица описао као "ужасно забавну и безобразну" испитује се идентитет и положај уметника у малој средини.

БИТЕФ ће бити затворен светском премијере представе "Кризе" редитеља Жиге Дивјака, извођењима 30. септембра и 1. октобра.

"Жига посматра тему кризе из више перспектива и поред очигледног, да је криза нешто што нас фрустрира, хоће да погледа са друге стране, да ли може да буде стимулишућа и инспиративна", навео је Меденица, који је најавио да ће пратећи програми БИТЕФ-а бити накнадно саопштени.

Градски секретар за културу Иван Карл је истакао да БИТЕФ у односу на Град Београд има аутономност организације и програма, "што не задаје оснивачу никакве бриге, доноси задовољство и резултате".

Поред 35 милиона динара од Града, 56. БИТЕФ је добио 12 милиона на годишњем конкурсу Министарства културе и информисања, а Карл се захвалио министарки Маји Гојковић и њеном помоћнику за савремено стваралаштво, Радовану Јокићу, на подршци БИТЕФ-у, ФЕСТ-у и осталим манифестацијама, као и на доброј сарадњи и комуникацији.

"БИТЕФ је фестивал увозног и извозног карактера. Јако добро се коритра на међународној фестивалској сцени и чини доста за промоцију позоришне уметности Београда и Србије на светској мапи", нагласио је Карл.

Јокић је рекао да Министарство културе и информисања препознаје БИТЕФ као простор културне изузетности и подржава га колико је у могућности.

"Поново смо у окружењу несигурности. Међутим уметност овакве тешке прилике има капацитете да искористи као једну врсту динамизма који нисте очекивали. Програм БИТЕФ-а поставља многа питања и захтева од нас разумевање комплексних односа. То је дух БИТЕФ-а - да не само да тражи уметничку еманципацију него и друштвено преиспитивање погледа на ствари", оценио је Јокић.

EUR/RSD 117.3121
Најновије вести