Биљани Његован награда за животно дело

Награда за животно дело Удружења балетских уметника Србије припала је новосадској примабалерини Биљани Његован.
e
Фото: pixabay.com

У години када Балет Српског народног позоришта обележава 70 година од оснивања, председништво УБУС-а је одлучило да се на овај начин прикључи јубилеју новосадског Балета. У образложењу наводе да су “играчко-балетској професији потребне личности попут Биљане Његован, које су прави представници своје професије и професионалци који се не штеде ма ком сегмену игре се давали”. Честитајући Биљани Његован награду, Председништво УБУС-а пожелело је младим генерацијама да се “угледају на утабан пут вредног, прегалничког давања уметности игре”.

Биљана Његован (Нови Сад, 1951) је завршила Позоришну (балетску) школу у Новом Саду 1970. у класи Љиљане Мишић, затим се усавршавала у Кану код Розеле Хајтауер, као и у Лењинградској балетској школи Ваганове. У Српском народном позоришту почела је да игра још као ученица, а званично је дебитовала у главној улози Ауроре у “Успаваној лепотици”. Солистикиња је постала 1973, а примабалерина 1980. Током две деценије на сцени СНП одиграла је бројне и разноврсне улоге: девојка (Лицитарско срце), Мирта, Па де де (Жизела), Микаела (Кармен), Рајмонда (Рајмонда), Стамена (Стамена), Марија (Америкинац у Паризу), Биљана (Охридска легенда), Одилија/Одета (Лабудово језеро), Китри (Дон Кихот), Лиза (Враголанка) и друге. По завршетку играчке каријере била је наставник класичног балета у Балетској школи, а водила је и класични балет на Групи за модерну игру Факултета физичке културе. У СНП је радила и као асистент кореографа и репетитор.

Награда “Димитрије Парлић” УБУС-а за најбољу кореографију у протекле две године додељена је кореографкињи Констанци Макрас за представу “Градови којих више нема” у извођењу играча Битеф денс компаније. Чланови жирија су за ту представу, која повлачи паралелу између трауматичниих доживљаја немачке и српске историје - бомбардовања Дрездена 1945. године и НАТО бомбардовања Србије 1999. истакли у образложењу да “‘представа дуго резонира у нама, будећи безброј питања, али имајући катарзично дејство, које не би било могуће остварити без посвећеног анасамбла извајаног стрпљивим и постојаним радом са изврсним домаћим и страним кореографима, принципом који се у Битеф денс компанији негује”.

Специјална награда за иновативни приступ у савременом плесном театру овога пута није додељена, јер је жири разматрао неколико представа које су имале потенцијал за то признање, али већина гласова није постигнута. Жири су чинили еминентни домаћи кореографи, педагози и играчи – Сања Крсмановић Тасић, Даница Араповић, Милица Писић, Дејан Коларов и Милош Кецман. Датум уручења ових награда биће накнадно објављен, у складу са епидемиолошком ситуацијом.

Удружење већ готово четврт века додељује струковне награде заслужним уметницима, поводом дана рођења прослављеног домаћег кореографа Димитрија Парлића . Награде за интерпретацију и кореографију додељују се бијенално тако да су ове године то биле награде “Димитрије Парлић” и Специјална награду за иновативни приступ у савременом плесном театру, а следеће на ред долазе признања “Наташа Бошковић” за најбољу класичну/неокласичну интерпретацију и “Смиљана Мандукић” за најбољу интерпретацију савремене уметничке игре.

        Н. Попов

EUR/RSD 117.5791
Најновије вести