У припреми изложба просторних графика Ференца Барата

Новосадска ликовна публика биће ускоро у прилици да види нове радове Ференца Барата, једног од најпознатијих и најпризнатијих графичких дизајнера са ових простора који од почетка деведесетих годинама живи у Будимпешти.
suluv
Фото: Youtube Printscreen

У приреми је изложба његових просторних графика која ће од 19. до 30. августа бити представљена у Галерији СУЛУВ-а (Булевар Михајла Пупина 9). Баратови радови који су током последњих деценија излагани у Новом Саду били су посвећени плакату, области у којој је стекао највећа признања. Његови плакати, заједно са радовима других новосадских уметника и графичких дизајнера, постали су синоним за Новосадску школу културног плаката.

Кустос Владимир Митровић, који ће и отворити изложбу у Новом Саду, нове Баратове радове представља као својеврсни наставак његове естетике “тродимензионих графика’’, предела уметникове ране фазе стваралаштва из области тзв. чисте уметности праксе, пре но што је заронио у океан плакатске уметности. За доследно заокружени циклус радова, чистих и хипнотичких форми, он каже да својом несвакидашњом прецизношћу и чврстином облика отварају просторе за бројна, метафоричка тумачења. Митровић издваја упадљиву визуелност која даје надоградњу естетског доживљаја кроз тријумф индивидуализма и слободе организовања (нове), уметничке стварности. Варирајући високоестетизиране облике аутор им даје наглашен идентитет освежен пластиком чистих боја, а механизација покрета представљена је кроз упечатљиву статичност ритуала претвореног у слику. По Митровићевим речима, ови апстрактни, пластични радови, свежи у настанку, постављају и низ питање на формалном, садржинском и егзистенцијалном нивоу. Омеђени у строго контролисаним зонама сугеришу “уметност у резервату’’ без мешања у свакодневни живот.

- Барат овога пута као да напушта, старију и ”сигурнију’’, идеју о уметности као процесу стварања прелазећи на идеју уметности као сложеном циклусу истраживања, чиме се приближава неким од новијих теорија савремене уметности где се фокус деловања усмерава на истраживачки рад, који, потом, постаје основа за комуникацију са будућим посматрачем - наводи Митровић.-Донекле напуштајући традиционалну форму и медиј, Барат ствара нову категорију слике кроз 3Д медиј сликарске форме. Тако се у својој нескривеној декоративности слика претвара у “предмет – слику’’ а беспрекорно функционисање сложеног односа форме и боје овим радовима даје високи статус уметничких предмета, као некакав обојени свет музике.

Ференц Барат (Кањижа, 1946) је завршио средњу школу за примењену уметност у Новом Саду (1966), а затим је похађао Ликовну академију у Београду, у класи проф. Александра Луковића (1967-1969). Члан је УПИДИВ-а од 1970. Као ликовни и технички уредник сарађивао са новосадским омладинским листовима Индекс и Уј Симпосион (1965-1969), а као графички дизајнер и уредник радио у издавачкој кући Форум (1969-1992). У Будимпешту се сели 1992. где основа графички и уметнички студио за дизајн Студио Барат Арт. Његови плакатски радови се налазе у више специјализованих галерија и музеја савремене и примењене уметности у САД, Француској, Мађарској, Финској, Пољској, Јапану, али и у Музеју примењене уметности у Београду, Позоришном музеју Војводине и Музеју савремене уметности Војкодине у Новом Саду. Самостално је излагао на преко четрдесет изложби, као и на великом броју колективних изложби у земљи и иностранству. Бавио и експерименталном графиком током читаве каријере а последњих се година посвећује уметничком раду.       Н. Попов

EUR/RSD 117.5156
Најновије вести