Светски џез оркестар Музичке омладине сутра на броду Цепелин

НОВИ САД: На броду „Цепелин“, укотвљеном на новосадском кеју, поклоници врхунског свинга биће сутра увече у прилици да уживају у свирци Светског џез оркестра Музичке омладине, под вођством славног америчког тромбонисте, композитора, аранжера и музичког педагога Луиса Бониле.
brod cepelin
Фото: Dnevnik (arhiva)

Овај оркестар, иначе, окупља најбоље младе yез музичаре из целог света, који у њега улазе након захтевне аудиције, у веома јакој конкуренцији. Тако актуелну поставу чини двадесет врхунских младих џезера из четрнаест земаља с пет континената, које је међународни жири изабрао између 143 пријављена кандидата.

Уназад неколико година Светски џез оркестар Музичке омладине се редовно окупља у јулу пред фестивал „Jazz is Back “, који се одржава под окриљем чувене Летње џез школе у Грожњану (на којој је и ове године предавао новосадски басиста Владимир Самарџић). Потом се креће на турнеју, овог пута с програмом насловљеним „Pop That Swing“, који обухвата популарне стандарде, Бонилине композиције, али и теме појединих чланова оркестра, јер је Американац инсистирао на томе да музичари који су део Светког yез оркестра компонују и пишу аранжмане. Тек, у оквиру турнеје синоћ је оркестар свирао у Београду, вечерас ће наступити у Крагујевцу, а након концерта на „Цепелину” следе свирке у Сплиту и Шибенику.

Уметнички руководилац ансамбла Луис Бонила је пореклом из Костарике, али је одрастао у Калифорнији, и током каријере свирао је с великанима yеза као што су Tony Bennett, McCoy Tuner, Dizzy Gillespie, Lester Bowie, Tom Harrell, Freddie Hubbard и Astrud Gilberto, али и познатим музичарима других жанрова, попут Фила Колинса и Дајане Рос. Бигбендашко искуство стекао је, пак, свирајући с Gerald Wilson Orchestrom, Toshiko Akiyoshi-Lew Tabakin Jazz Orchestrom, Mingus Big Bandom и Afro Latin Jazz Orchestrom.

Бонила је од ове године редовни професор џез одсека на Универзитету за уметносту Грацу, а након што је неколико година био предавач на поменутој Летњ џез школи у Грожњану, сада се налази на њеном челу. Подсетимо, ова култна мини-академија, коју је у прелепом древном градићу у истријанском залеђу утемељио и годинама водио легендарни вибрафониста Бошко Петровић, била је одскочна даска за нараштаје џез музичара, који су данас угледни уметници са сјајним каријерама.

Увек сам волео да подучавам, још од почетка каријере, каже Бонила. Како додаје, за младе је музичаре кључно образовати се уз педагога који вам као особи значи, без обзира на то у којој се установи школујете.

Уосталом, неки студенти и одаберу школу само зато да би били повезани с одређеним професорима. Рецимо, док сам одрастао у Лос Анђелесу, пратио сам свог професора Роја Мејна, који је предавао на универзитету Калифорнија стејт, иако тамошњи музички одсек није био нарочито познат и популаран. Јер од изузетног је значаја бити уз професора који ће вам највише помоћи да се развијете, не само као музичар, уметник, него и као особа, поручио је Бонила.

Током рада у Грожњану, открива Бонила, није у фокусу технички аспект свирања, иако је и тај сегмент заступљен, него суштина – а то је, како каже чувени тромбониста, „оно што нам музика значи и како размењујемо музичке замисли, како их обједињујемо”.

Ради се о музици коју треба осетити. И зато су за те младе људе изнимно важни наступи који се остварују пред публиком, истиче уметнички руководилац и диригент Светског џез оркестра Музичке омладине, под чијим енергичним вођством овај ансамбл звучи попут велике професионалне формације која годинама свира у истом саставу.

М. Стајић

EUR/RSD 117.5515
Најновије вести