Музичко лето на Балкану: Венецуелански Ел систем и код нас

Незапажен у медијима, иако су концерти уметничке музике, ако изузмемо фестивалске догађаје, у овим врелим летњим данима права реткост, протекао је нови пројекат Београдских симфоничара.
e
Фото: Youtube Printscreen

На срећу, Свечана сала Централног дома Војске Србије била је препуна, а атмосфера у којој су резулате свог рада на концерту насловљеном као „Музичко лето на Балкану“ приказали полазници Прве интернационалне диригентске радионице, изузетно пријатна и подстицајна.

Својеврсни мајсторски курс у организацији Амбасаде Венецуеле, Министарства одбране Републике Србије и Београдских симфоничара, осмишљен и вођен по идејама покрета „Ел система“, пониклог у Венецуели, окупио је деветоро диригената из различитих земаља, с којима су недељу дана радили предавач и иницијатор пројекта Херардо Естрада (Венецуела) и диригент Јуриј Галијас (Белорусија). Захваљујући иницијативи свестраног уметника Рикарда Лукеа, сјајног представника плејаде угледних музичара стасалих у првој генерацији младих Венецуеланаца одгајаних по принципима овог јединственог социјално-образовног покрета, одавно признатог у целом свету, а посебно учешћу и свесрдном залагању оркестра Београдски симфоничари, пројекат „Ел система” је први пут остварен и у Београду. 

Да је висока и безрезервна подршка овом подухвату итекако заслужена, показали су својим присуством и венецуелански амбасадор у Србији, Димас Алваренга Гуера и још неколицина представника дипломатског кора. Поред задовољства познанства с диригентима из Португалије (Жоаоа Домингоса Ракела), Аргентине (Маурисија Годоја и Мирте Сото), Мексика (Беатриз Тамез), Колумбије (Луиса Фернанда Пулгарина), Шпаније (Мигуела Анхела Рисуена, Беатриз Прието и Кристобала Дел Кампа) и Хондураса (Оскара Давида Чинчиле), претежно млађе генерације, који су од реда (већина с већ претходним искуством) приказали одличну спремност и промишљени приступ сарадњи с оркестром, посебан утисак оставили су управо Београдски симфоничари који су свим својим групама дали уједначени допринос укупном интерпретативном резултату.


И „Чајковски” и „Кубизмо”

Рикардо Луке био је члан националног омладинског оркестра Венецуеле, касније се школовао на московском Конзарваторијуму „Чајковски“, а данас је први фаготиста Загребачке филхармоније. Шире је, иначе, познат као певач јужно-америчке и латино-yез музике, који је годинама био заштитни знак загребачког састава „Кубизмо”.


У овој прилици програм је садржао ставове из Бетовенове Осме симфоније и Хајднове Симфоније бр. 94 („Изненађење“), неколико увертира и популарни Сибелијусов „Тужни валцер“, те Вивалдијев Концерт за фагот  у а-молу (с изванредним солистом Рикардом Лукеом) , у суштини композиције познатијег репертоара. У целини надахнуто оркестарско музицирање и очигледан труд да се у свакој тачки „помогне“ у остваривању заокружених извођења мање или више искусних диригената, складан гудачки и одличан дувачки корпус (запажених солистичких иступа), сигурно концертмајсторско вођство младе виолинисткиње Милице Жугић, одиграли су изврсно своје улоге у свеукупној тонској слици, а диригенти пажљиво, неки и „слободније“ водили једночасовно свирање, трудећи се да се прикажу у најбољем светлу.

Нама је и овај сусрет с Београдским симфоничарима, које смо неколико пута пратили на подијумима Коларчеве задужбине, „Мадленианума“ и новосадске Синагоге, показао да овај полетни млади оркестар који већ пету годину изузетно професионално ради под вођством свог, такође младог шефа-диригента Радана Јовановића, заслужује веће ангажовање у домаћој средини. Потврдиће то, сигурни смо, и на завршном концерту полазника 2. Београдског међународног мајсторског курса дириговања, који је у овом издању водио професор Колин Метерс (с Краљевског музичког колеyа у Лондону), који ће се одржати сутра, 28.августа, у Коларчевој задужбини, с композицијама Прокофјева, Моцарта и Менделсона.

Марија Адамов

EUR/RSD 117.5121
Најновије вести