У петак 6. новембра премијера „Носорога“ у Новосадском позоришту

Новосадско позориште/ Ујвидеки синхаз почетком осамдесетих градило је свој данас препознатљиви имиџ негујући театар апсурда, рекао је актуелни директор ове куће Валетнин Венцел, најављујући премијеру представе “Носорог” Ежена Јонеска, у режији Никите Миливојевића.
н
Фото: С. Дорошки

После “Сељачке опере” ово је друга по реду премијера у новој сезони Новосадског позоришта, а требало би да се одржи у петак 6. новембра од 19 сати

- Почињали смо, стајали, настављали - почео је редитељ Никита Миливојевић да описује рад на представи, уз пуно муке и труда услед здравствених околности, али и забаве које није недостајало, због изванредне духовитости Јонесковог “Носорога”. - Хвала глумцима чија је жеља била јача од ризика. Ако сам икада погодио шта треба да режирам, сада јесам, иако сам већ дуго планирао рад на овој представи. Јонеско је писао са јасном асоцијацијом на фашизам, говорио је о идеолошком загађењу, а ми данас живимо у свеопштем, менталном, духовном загађењу. Кад погледамо напоље, видимо поплаву бесмислених речи, појава, понашања.

Миливојевић се осврнуо и на скорашњу поплаву, тачније талас дневно-политичког театра, док нам се театар апсурда нудио као на тацни.

- Људи данас можда размишљају да је тај његов хумор превазиђен, а ја сам фасциниран сваке вечери док слушам глумце како изговарају његов текст. Да ли је могуће да је ово написано педесетих година 20. века?! Будућност се некад најбоље увиди у прошлости - рекао је редитељ Никита Миливојевић.

Посебна посластица за љубитеље Новосадског позоришта/ Ујвидеки синхаз биће то што у представи “Носорог” игра Арон Балаж, прослављени глумац ове куће који се од пре неколико година готово у потпуности посветио педагошком раду. За њега је ово повратак кући, али рекао је да је позориште - позориште, чак и кад не ради на сцени.

- У великом сам ишчекивању да прикажемо шта смо урадили - рекао је Балаж. - Присутан је осећај носталгије. Атмосфера је била добра и овде ми није требало привикавање.

Откривајући детаље о поставци комада, проговорио је и глумац Золтан Ширмер, којем је било зачудно тражити логику у нечему што се бави апсурдом. Па је тако понекад било апсурдно, описао је он, када би и редитељ тражио логику, а није је било у глумачком изразу.

Сарадница за покрет на представи Амалија Бенет инспирацију за жанровски и стилски оквир пронашла је у свакодневици, репетицији активности и гестова које понављамо рутински.

- Узмете покрет, промените контекст или лик који то ради, и добијете апсурд - каже Амалија Бенет.

У представи која ће нам још једном на сцену донети епидемију риноцеритиса (“носорогизма”), како је то означио Јонеско, док интелектуална елита настоји да рационализује, багателизује или негира ову несвакидашњу појаву, редитељ Миливојевић тражи одговоре на питања зашто и како рационализујемо или негирамо постојање климатске катастрофе, лоше и опасне политичке околности, проблеме и муке, постајући џелати себи самима.

Поред Балажа и Ширмера у представи играју и Бланка Диенеш, Агота Ференц, Силвиа Крижан, Арпад Месарош, Атила Немет, Роберт Ожвар, Даниел Тот и Александра Биро.

И. Бурић

EUR/RSD 117.5821
Најновије вести