За месец дана почиње 18. Београдски фестивал игре

С великим нестрпљењем учесници предстојећег 18. Београдског фестивала игре очекују долазак у Србију и, коначно, ако буде све по плану, излазак на сцену и сусрет са публиком, након вишемесечне паузе, на коју су многи приморани.
ballet hispanico Festival igre Paula Lobo
Фото: Фестивал игре (Paula Lobo)

То је општи утисак након онлајн сусрета и разговора са организаторима овог фестивала и некима од играча, кореографа, и водећих људи плесних компанија, које ускоро очекујемо код нас.

У име домаћина, директорка БФИ Аја Јунг је водила овај онлајн разговор на Зум платформи, у којем су учествовали: Данијел Улбрихт, плесач који ће наступити у једној од представа у програму „Звезде Њујорк сити балета“ и Денис Дрозиук, један од плесача истој представи („Три мушкарца), као и Антонина Сконина, једна од играчица у представи „Неодољива“ Њујорк сити балета; Бојана Митровић, плесачица компаније „ТанцМајнц“ и њен директор Хоне Дорман; Питер Ертл, извршни директор Националног плесног театра из Будимпеште; и Фернандо Саез, један од оснивача компаније „Малпасо“ са Кубе.

Како се чуло у разговору са њима, ситуација у многим земљама је изузетно озбиљна, и тешка, када је и плесна уметност у питању, јер се месецима не игра и не вежба, и многи су ускраћени за основна средства за живот. Сезоне су отказане, и тек се први термини најављују за јесен. Зато долазак овде, након прошлогодишњег одлагања, и не само зато што неки долазе први пут у нашу земљу, изазива радост и узбуђење, које су саговорници у овом разговору исказали. Због епидемије и рестриктивних мера, за њих је учешче на БФИ, како потврђује Данијел Улбрихт из Њујорк сити балета, тренутно једна од ретких могућности да наступе ван своје земље.

Овај сусрет је, како је подсетила Аја Јунг, организован месец дана пре прве најављене представе 18. БФИ, који ће практично трајати до јесени, јер неке компаније тек тада могу да дођу и учествују. После годину дана чекања, видећемо представу Данијела Улбрихта и његових колега из Њујорк сити балета и из других њујоршких компанија, коју ћемо имати прилике да гледамо и у Српском народном позоришту 6. марта.

– Врло је тешко у овим временима све склопити како треба, али верујем да имамо невероватан тим и да ћемо успети да вратимо магију у позориште, и бар једно вече заборавити на корона вирус – рекао је Даниел Улбрихт. – Ова представа је као својеврсни мени из ресторана, који мора да има понешто за свакога. Неко воли пилетину, или стејк, али желим да вас уверим да имамо нешто и за вегане и вегетаријанце, а неко би можда волео пређело и десерт. Шалу на страну, сви су невероватни уметници и био је много посла око тога да се искаже њихов таленат и да се произведе та магија, посебно на овако уваженом фестивалу, што је велика част за нас. Колико представљамо Њујорк, мислим да више представљамо целу Америку, упркос свим тешкоћама које имамо тамо. Многе компаније су одложиле до јесени своје активности.

Зато долазак најпре у Нови Сад 6. марта представља заиста велико узбуђење, додаје Данијел Улбрихт, јер ће генералну пробу заправо овде имати дан пре тога, када се сви коначно окупе, будући да су, не зарађујући као пре пандемије, многи напустили Њујорк у којем је живот скуп, и вратили се кућама. Узгред, обе њихове представе на БФИ су распродате.

На наше питање да ли се икада десила ситуација, упркос томе што је Њујорк сити балет једна од најславнијих компанија, и има најбоље плесаче и кореографе, да представа није онаква каквом су је замишљали и шта се ради у таквим ситуацијама, Данијел Улбрихт је рекао да као плесач може да каже да се, иначе, вежба тако да све треба да буде у реду.

- Разлика је у томе је што си професионалац, имаш искуства, и научиш како да нешто учиниш савршеним у несавршеној ситуацији. Сви ми плесачи знамо кад нешто иде или не иде по плану, али посао нас уметника јесте да одржимо интегритет тог тренутка у времену. Као редитељ могу да кажем да много пута ствари нису ишле како је планирано, али треба бити стрпљив, флексибилан, разумљив и брз. То су изазови, и важне особине, које нам дозвољавају да напредујемо у сазревању. У мојој двадесетогодишњој каријери, неколико ствари није ишло по плану, и баш сам у тим ситуацијама највише научио о себи као играчу, и редитељу, такође и о људима са којима сам радио. Да, то се догађало, и оно што радим је да увек вежбам, најбоље што могу, да и то испланирам, и да онда све извршим, реализујем, најбоље што могу – објашњава Даниел Улбрихт.

Компанија „ТанцМајнц“ такође учествује на БФИ, и то 5. марта, с представом „Ланац душе“ изаелске кореографкиње Шарон Ејал, у којој игра Бојана Митровић, први пут код нас на сцени, од када је отишла у иностранство. Она је изразила задовољство што ова компанија долази у Србију, јер није имала прилике досад за то.

Упркос томе што им је отказана турнеја у Француској, која је требало да се догоди управо пре доласка у Србију, кубанска компанија „Малпасо“ из Хаване ипак долази на БФИ и извешће представе у Београду (3. априла) и Новом Саду (5. априла), најавила је Аја Јунг и напоменула да је придодато и треће извођење у Горњем Милановцу. Она је такође изразила наду да ће се наћи начин да они допутују с Кубе, упркос бројним отказаним летовима.

– Иако су због пандемије били растављени, плесачи ове компаније упорно раде у својим домовима да се врате у форму, и радују се поновном окупљању наредног месеца, пред долазак у Србију - поменуо је Фернандо Саез.

О сарадњи са Охадом Нахарином, чију ће кореографију „Табула раза“ извести „Малпасо“ на БФИ и у Новом Саду, Саез је говорио у суперлативима, истичући да је она утицала и на играче и на компанију у најбољем смислу. 

Н. Пејчић

EUR/RSD 117.5644
Најновије вести