Стрип Пресинг: Како започети цртање стрипова и никад не престати

У све захукталијем глобалном наступању дигиталног света које, на овим просторима, иде руку под руку са акутном беспарицом за културне потребе (којих нема у минималној потрошачкој корпи као еталону за опстанак јединки/народа), континуирано појављивање часописа (макар и једном годишње) који се бави уметношћу право је чудо.
Pressing
Фото: Printscreen

А ако је тај часопис посвећен стрипу као деветој уметности који у земљи Србији баш и не признају за уметност, онда је то чудо над чудима. Ипак, чуда се догађају у „Србији на Истоку“ па је тако пред нама нови, 19. број „Стрип Пресинга“ (који је почео да излази 2001.) у издању Студентског културног издавачког центра Ниш и под уредничком (диригентском) палицом сјајног професионалца и неуморног, жестоког ентузијасте (или професионалног ентузијасте?) Марка Стојановића. Он ће се, пак, у својој уредничкој речи „правдати“ зашто је добио Награду за допринос српском стрипу Међународног стрип салона (који ће бити одржан у београдском СКЦ-у у септембру), искрено и скромно наводећи да је све што је учинио учинио зарад љубави према стрипу и жеље да се јавно огласи својим радовима; ипак, он није затворио врата за собом већ их је, када се остварио као стрип уметник, отворио још шире за све младе који пристижу ношени страстима, жељама и надама какве су и Стојановића терале да напредује.

Садржај новог „Стрип Пресинг“-а следи опробану формулу: ред стрипова - ред текстова (интервјуа, приказа новијих издања, осврта на занимљиве и значајне стрип појаве). Читаоцима је препуштено да, према сопственим афинитетима или интересовањима, „конзумирају“ часопис онако како је штампан/сложен или на прескок; ипак, сасвим је сигурно да ће, пре или касније, ишчитати све што је понуђено јер је реч о ваљаним прилозима. Након уводних „редовних доза“ универзума серијала „Бескрвни“ и „Вековници“ следи повећи и изузетно занимљив разговор са провереним великаном стрипа - Дејаном Ненадовом под насловом „Кад сам једном почео да цртам, више нисам престајао“; Ненадов надахнуто, смирено и промишљено сумира досадашњу каријеру и искуства дајући тако дубљи увид у своју уметничку радионицу као и „технологију“ рада и комуникације са сценаристима и издавачима који су делови великог стрип корпорацијског система. Ненадов познаје своје квалитете и домете и, једнако тако, нема илузије о цени опстајања у стрип индустрији. Његови ће одговори свакако помоћи млађим колегама који су вољни да се отисну у широке и немирне воде стрипа.


„Нови вал“: Уметници са балканског простора

Фото: Printscreen

Остајући веран својој намери и мисији да помаже рад младих аутора, „Стрип Пресинг“ ће под оквирним насловом „Нови вал“ представити низ занимљивих уметника са балканских простора који доносе дах новотарија и свежине; међу њима се, по мишљењу аутора текста Николе Драгомировића, издвајају Корина Хуњак, Мара Јовановић, Мирјана Костић, Михаела Ерцег, Ана Никифорова и Даница Дедић.


Следи стрип гротеска „Мундијал“ Алексеја Чебијкина (у којој се сваковрсне историјске војне формација срећу на равном фудбалском пољу) те низ стрип рецензија из којих, између осталог, сазнајемо да се у Турској црта стимпанк у виду серијала „Изванредне авантуре Сејфедин-ефендије“ односно да у Румунији (прецизније у Темишвару) од 2013. излази стрип магазин „Terapie de Bam - TDB“. Бројне информација о (на овим просторима непознатој) стрип сцени у Румунији, издаваштву те о сопственим стваралачким искушењима, под паролом „Заједно смо јачи“, саопштава млади уметник Мирел Драган из Темишвара. Сасвим другачија искуства са белосветским издавачким машинеријама какве су „DC“, „Марвел“, „Image“ има Стјепан Шејић који каже „Нисам цртач, ја сам приповедач“ док „тврди“ став Калена Бана, његовог „клупског“ „DC“, „Марвел“ колеге, који ради и за „Дарк Хорс“, „IDW“ и смишља нове авантуре Конана, Икс-мена, Дедпула, Црне удовице гласи „Немам блокаде у писању, не могу да их приуштим.“ Да, упркос свих пролазних мука и изазова квалитет, опстаје и бива запамћен подсетиће текст „Мајсторе, где сте?“ из рубрике „Стрип класици“ који се бави незаборавним и неодољивим серијалом „Херлок Схолмес“ сценаристе Звонимира Фуртингера и цртача Јулија Радиловића Јулеса; реч је о хумористичко-пародијском стрипу, утемељеном на лику најславнијег класичног детектива Шерлока Холмса, ствараном, уз дуже прекиде, готово две деценије - од 1957. до 1974. године.

Уз пар каишева и кратких стрипова (црнохуморних „Где ја живим“ Филипа Андроника, „Ровови“ Тасоса Зефеириадиса и Петроса Цхиристулиаса, „Цомицс Цомицс“ Тончија Зоњића, „Без наслова“ Ивана Стојковића) затвара се најновији број „Стрип Пресинга“.

Илија Бакић

EUR/RSD 117.5946
Најновије вести