Бијенале сценског дизајна 2022. од 1. до 9. септембра

Бијенале сценског дизајна, на тему флуидне сцене и пејзажи усамљености, биће одржан од 1. до 9. септембра у више простора у Кинеској четврти, у реализацији Сцен центра, и уз подршку Факултета техничких наука, а у оквиру Калеидоскопа културе, као дела програма Новог Сада - Европске престонице културе.
d
Фото: Промо

Програм ове манифестације, коју Сцен центра поново покреће после 15 година, биће реализован кроз изложбе, радионице, симпозијум и друге формате „који служе идентификовању појава, потреба, проблема и тенденција у свим доменима сценског дизајна и сценског простора“.

Главна изложба Бијенала – „Мајсторско писмо“ моћи ће да се погледа од 1. до 9. септембра, у Галерији 12, у Кинеској четврти, а свечано отварање најављено је за 4. септембар у 18 часова. Ова изложба је посвећена делима заната, тј. знању, вештинама и искуству израде (најчешће ручне) предмета и делова декора, костима, реквизите и лутки, у позоришним радионицама на простору некадашње СФРЈ, у периоду од 2006. до 2022.

-Петнаест година након последњег издања Бијенала, желимо да поново ставимо у фокус људе који раде у позоришту, чијем раду се, као публика, дивимо, али никада изблиза. Они се не пењу на позорницу и не добијају аплауз. Они раде у занатским радионицама позоришта, у кутцима далеко скривеним од очију публике, у просторима затрпаним остацима материјала, вишком дрвета, крпицама по поду, опиљцима на столу за резање, са специфичним мирисом лепка и боје, и свеже скуване кафе, рано изјутра. Овога пута, главну изложбу посвећујемо искључиво људима иза сцене, и њих стављамо под светлост рефлектора. Изабрали смо радове мајстора израђене у 16 позоришта из Београда, Будве, Љубљане, Новог Сада, Подгорице, Сарајева, Суботице и Загреба – наводе организатори Бијенала.

Кустоскиња и ауторка концепта је Татјана Дадић Динуловић, која је и изабрала предмете заједно са Даринком Михајловић, ака Селеном Орб.

За 5. септембар у 18 часова, у парку испред Ректората, најављено је уручење награда.

Велика награда (Гран при) додељена је ауторском тиму представе „Чричек ин темачни обчутек“ Тона Телегена, у режији Иване Ђилас и продукцији Словенског народног гледалишча, Нова Горица. Награда за сценски дизајн представе у целини додељена је ауторском тиму представе „Крваве свадбе“ Федерика Гарсије Лорке, у режији Игора Вука Торбице, и копродукцији Српског народног позоришта и Града театра Будве.

Додељене су и две Посебне награде. За креативно прожимање сценског дизајна с просторним задатостима позорнице, ову награду је добио ауторски тим представе „Браћа Карамазови“ рађене по роману Достојевског, у режији Оливера Фрљића и продукцији Загребачког казалишта младих. Друга Посебна награда, „за креативно заједништво ауторског и извођачког тима, схваћено као пресудни градивни елемент сценског дизајна“, припала је ауторском и извођачком тиму представе „Ана Карењина“, рађеној по Толстојевом роману, у режији Мирка Радоњића и копродукцији Краљевског позоришта Зетски дом, Цетиње и Драмског студија „Празан простор“, Подгорица.

Жири, који је одлучивао о овим наградама, бирајући победнике међу 12 представа, а које је одабрао регионални селекциони тим, радио је у саставу: Радивоје Динуловић, архитекта (Београд, Нови Сад), Филип Јовановски, архитекта, сценограф и визуелни уметник (Скопље, Битољ) и Матко Ботић, драматург, театролог, музичар и позоришни критичар (Загреб, Сплит).

- Важан задатак Бијенала је и поновно покретање вредновања креативног рада у сценском дизајну, пре свега у позоришту, као и у различитим сегментима савремене сценске продукције у Србији и региону. Стручни жири Бијенала сценског дизајна доделиће награде и признања према категоријама које су успостављене 1997. године, а одржавају висок углед у професионалном окружењу – навели су организатори Бијенала, враћајући се награђивању и принципима и вредностима који су постављени при оснивању Бијенала 1997: осветлити како позоришну, тако и продукцију догађаја који имају елементе сценског дизајна, а не улазе у уобичајене категорије за награде (сценографија, костим, сценска музика).


Омладинско бијенале

Радионице Омладинског бијенала одржаваће се од 5. до 9. септембра, у Галериј1 23, у Кинеској четврти. Омладински бијенале чини низ креативних и стручних радионица из домена позоришта, визуелних уметности, архитектуре и технологије, намењених свим заинтересованим средњошколцима и студентима.


Међународни симпозијум „Флуидне сцене и пејзажи усамљености” биће одржан од 5. до 7. септембра, у атријуму Факултета техничких наука. Уметници, истраживачи, теоретичари, критичари, и едукатори из различитих области сценског дизајна, учествоваће на округлим столовима, панелима и у разговорима (артист токс). Своје праксе ће представити неки од водећих аутора са простора бивше Југославије, који делују на пољима сценског дизајна: Свен Јонке, дизајнер и сценограф (Загреб, Беч); Миодраг Куч, архитекта (Нови Сад, Берлин); Даринка Михајловић, ака Селена Орб, костимографкиња и сценографкиња (Београд, Нови Сад), Дамир Гамулин, дизајнер (Загреб), Антун Севшек, архитекта (Загреб); Лара Бадурина, мултимедијална уметница (Ријека), и Синиша Илић, визуелни уметник и сценограф (Београд).

У оквиру посебног програма, од 1. до 9. септембра у Галерији 31, у Кинеској четврти, трајаће изложба „Творци магије“, посвећена невидљивим људима који су иза сцене. То је прво издање истоименог пројекта, и састоји се од серије кратких видео интервјуа снимљених у различитим позориштима у Србији. Ауторка концепта је Романа Бошковић Живановић.

Истовремено, у Галерији 23, у Кинеској четврти, биће постављена изложба Студентског бијенала, са радовима студената архитектуре, примењених, визуелних и аудиовизуелних уметности, изабраних на регионалном конкурсу. Кустоси изложбе Студентског бијенала су Сања Маљковић и Драгана Вилотић.

Предвиђен је и Дечји бијенале, од 5. до 7. септембра, у Галерији 10, у Кинеској четврти, који ће се одвијати такође кроз радионице, на тему „Лутке“.

Поред још неких активности, радионица и изложби, током Бијенала најављен је и заједнички рад студената Одсека за уметност и дизајн ФТН –а, Академије примењених уметности из Ријеке и Факултета за ствари које не могу бити научене, из Скопља.

Н. Пејчић

EUR/RSD 117.2760
Најновије вести