Миленковић: Уметнички директор ЕПК није чаробњак из Оза

Фондација „Нови Сад 2021” расписала је 24. маја конкурс за уметничког директора пројекта Европска престоница културе, једну од најзначајнијих позиција у креирању и спровођењу пројекта ЕПК.
NemanjaMilenkovic_BLU_02 crop.jpg
Фото: Дневник (Бранислав Лучић)

Позив ће бити отворен 21 дан, односно до средине јуна, а у њему се, између осталог, инсистира на томе да кандидат има најмање 15 година искуства рада на уметничким и културним пројектима, да је потврђен у међународним уметничким круговима, као и да може да се похвали развијеном мрежом контаката, партнера и сарадника у културном, уметничком и креативном сектору широм Европе.

"Препорука других ЕПК, као и Панела независних стручњака Европске комисије, била је да се спроведе отворени, међународни јавни конкурс за избор уметничког директора​. Позив је објављен билингвално, на српском и енглеском језику, и дистрибуиран посредством уметничких мрежа широм Европе, као и путем личних контаката наших иностраних партнера", каже нам Немања Миленковић, директор Фондације „Нови Сад 2021”.

На темељу искустава досадашњих ЕПК говорило се о томе да би уметнички директор требало пре да буде менаџер него уметник, те да не буде из Новог Сада али да има везе са регионом. Да ли се у тим оквирним координатама у међувремену нешто променило? 

"И јесте и није. Све европске престонице културе су органски пројекти који се рађају поново сваки дан. Ипак, јасно је да би уметнички директор/ица требало да има и снажне менаџерске, али и уметничке способности. Јер, реч је о особи која формулише и одговара за уметничку визију целокупног пројекта. Такође, с обзиром на то да је реч о функцији која је најуже повезана и условљена комуникацијом са локалном сценом, веома је значајно да то буде неко ко говори српски језик. С друге стране, то мора бити неко ко има међународно искуство и разуме међународни контекст. Неко ко се не креће у устаљеним локалним кружоцима већ има капацитет да посматра и ствари са стране. У сваком случају, у контексту „порекла”, морам да напоменем да у искуства различита: уметнички директор пројекта „Темишвар 2021” је Крис Торч, Американац који живи у Шведској, док је на тој позицији у Ријеци - локалац Славен Тољ".

 По слову конкурса, улога уметничког директора/ице је да, у сарадњи са Уметничким саветом, направи селекцију и евалуацију предложених пројеката и донесе одлуку о томе који се пројекти уклапају у концепт и визију „Нови Сад 2021”. Чија ће бити последња уколико се визије уметничког директора и Савета не поклапају?

"Пројекат ЕПК није пројекат једне особе, то је пројекат који превазилази сваког појединца. Уметнички директор/ица  јесте централна фигура програма сваке Европске престонице културе и одговара за уметнички квалитет и визију пројекта, али није ни “чаробњак из Оза” који све муже, уме и зна. Отуда је отворена могућност и за Саветом, који би помагао уметничком директору/ици у обављању дужности, као и доприносио квалитету његовог рада. Али мишљење Савета не обавезује у потпуности уметничког директора. Пракса ЕПК је показала да колективни уметнички директори нису дугорочно одрживи и да се плурализам мишљења и интереса може негативно одразити на квалитет уметничког програма".

"Програмски концепт “За нове мостове” представља добар “штоф”. Нови Сад је и добио престижну титулу ЕПК захваљујући том добром материјалу. Али, пред будућим уметничким директром/ицом је одговоран посао - да овај материјал искористи са најбољом мером, и са стилом сашије ново “одело” максимално користећи постојеће пројекте, обликујући их, спајајући неколико њих у један, или, пак, развијајући више пројеката из једне добре пројектне идеје. Коначан циљ је да до октобра 2020. имамо јасно дефинисан програм који ћемо реализовати у 2021. и на основу којег ћемо бити проглашени за једну од до сада најуспешнијих европских престоница културе".

Један од услова предвиђених конкурсом је „разумевање концепта ’За нове мостове’ и пројекта ’Нови Сад 2021’, укључујући његове главне пројекте и циљеве”. Може ли то да представља ограничавајући фактор за потенцијалне кандидате који нису били укључени у креирање самог концепта?

"То можда јесте ограничавајући фактор, односно критеријум, али је и обавезан у свим европским престоницама културе. Јер, уметнички директор напросто мора бити веома добро упознат са концептом и програмима који се налазе у апликационој књизи јер, поновићу, његово/њено задужење ће бити да развија постојеће пројекте, као и да заједно са предлагачима ради на њиховом унапређењу. Осим тога, само уметнички директор/ица који познаје концепт и циљеве кандидатуре може одабрати квалитетне пројекте на наредним позивима који се уклапају у циљеве и планове Фондације. Уосталом, није реч о немогућем услову, с обзиром на то да су све информације доступне у апликационој књизи који се врло лако проналази на интернет страници Фондације".

Ко у крајњој инстанци доноси одлуку о томе ко ће бити уметнички директор?

"Коначну одлуку о томе ко ће бити уметнички директор/ца доноси комисија, коју је именовао Управни одбор Фондације, а чине је др Тијана Палковљевић Бугарски, председница УО Фондације, мр Весна Латиновић и моја маленкост. Овом приликом желео бих да искажем захвалност и задовољство што ће ми у овако одговорном послу помоћи баш њих две, које су имале значајну улогу у процесу кандидатуре и својим радом допринеле добијању ове престижне титуле за наш град. Истовремено, у питању су поштована и уважена имена у свету културе не само у Новом Саду, чинећи, верујем, добар баланс у односу  институцијалног и невладиног сектора у култури. Дакле, већином гласова изабраћемо најбољег кандидата. Коначно, морам и то да напоменем, постоји могућност да нико од пријављених кандидадата, по одлуци Комисије, не задовољави услове, што није био редак случај и у другим ЕПК. Уосталом, ако већ користим метафору штофа и кројења и одела, онда ће и овде преовладати уверење “три пута мери, једном сеци”".

Када се очекује да буду видљиви први резултати рада уметничког директора?

"Најпре, резултати рада не чекају уметничког директора, они су видљиви већ од 13. октобра 2016. када смо у Бриселу понели престижну титулу ЕПК2021. Резултате вишемесечног рада представили смо на конференцији за Нове мостове: Нада година прва, симболично одражној на Дан Европе 9. маја у студију М у Новом Саду. Но, избор уметничког директора ће свакако у значајној мери допринети даљем раду Фондације".

"Посебно је у том смислу потребно нагласити значај почетка рада са предлагачима пројеката из апликационе књиге на развијању постојећих пројектних идеја, које ће, заједно са новим пројектима одабраним на многим конкурсима који су пред нама до године титуле, чинити коначан програм од око 300 пројеката.  Уметнички директор ће, заједно са тимом Фондације и независним иностраним експертима, у складу са програмским активностима, постављеним циљевима и приоритетима до краја године дефинисати правила и критеријуме за даљи рад. Тиме ће шансу добити и уметници и остали професионалци у култури, који се до сада нису укључили у развијање пројекта НС2021, а што ће, верујем, свакако допринети формирању, надам се, доброг програма за годину титуле".

М. Стајић

EUR/RSD 117.5834
Најновије вести