Просечна старост српских аутомобила 17 година

НОВИ САД: У Србији има више од два милиона возила чија је просечна старост 17 година, а чињеница да већина има еуро3 или еуро4 мотор и да рециклажа није на завидном нивоу, сигнал је да је неопходно радити на решавању проблема и подстицању куповине еко-возила да би се загађење смањило, речено је на јавној дебати „Управљање отпадним возилима у Србији” у ПКС-у.
automobili kupovina
Фото: Dnevnik (Aleksandra Erski)

Министар заштите животне средине Горан Триван најавио је да се наредних дана очекује усвајање правилника којим ће бити предвиђене субвенције за куповину електричних и хибридних аутомобила, као једна од мера за смањење загађења животне средине у Србији. Ових дана очекује се и усвајање уредбе којом ће бити предвиђена подстицајна средства за рециклажу половних аутомобила који се више не користе. Све то ће, каже, допринети томе да се унапреди стање у области животне средине.

Триван је рекао и да у Србији рециклажа аутомобила није на жељеном нивоу, и указао на нелогичност да се за аутомобиле који се увозе, а нови су, постоји обавеза да се плате еколошке таксе и накнаде, док се за половна возила то не плаћа.

Већ смо у разговорима о томе и покренућемо иницијативу да се то измени и да они такође плаћају еколошку накнаду коју плаћају увозници нових, рекао је Триван.

Директор ПКС-овог Сектора за стратешке анализе, услуге и

интернационализацију Михаило Весовић је рекао да су се многи еколошки проблеми нагомилали и да подаци по којима просечна старост аутомобила износи 17 година не звуче добро, што значи да има и возила старијих од 30 година.

Важно је да се у решавање еколошких проблема укључи стручна јавност, рекао је Весовић.

Председник Српске асоцијације увозника возила и делова Милош Петровић истакао је да представници те асоцијације већ годинама указују на то да увозници нових возила плаћају еколошку таксу од 12.000 динара по тони, а да физичка лица не плаћају таксу за половњаке.

Каже и да је важно што је држава порепознала значај подстицања куповине електричних и хибридних возила.

Наводи податак да је у Србији регистровано само 48 електричних возила и 342 хибридних, што је, каже – поражавајуће.

Надам се да ћемо с овом новом мером имати чистије аутомобиле, и да ће бити забрањена возила које је Европа забранила јер, ако нису добри њима, нису добри ни за нас, рекао је Петровић.

У Србију се сваке године увезе око 30.000 нових путничких возила, 2019. их је увезено 34.000, док је половних пет пута више и она су старија од 10-15 година.


Улазница да се плати

Члан Управног одбора Ц.И.О.С. групе из Хрватске Жељко Теуфел указао је на пример Хрватске, у којој се за свако увезено возило мора платити еколошка накнада, и додао да тај новац иде даље из Фонда, преко сакупљача, власницима.

Накнада износи око 130 евра по тони и стимулативна је те они имају интерес да предају возила, да она не завршавају у природи и да се не спаљјују на нееколошки начин, истакао је Теуфел.


Ако возила стара 20 година могу да се легално увезу и возе, а онда имамо проблем загађење, јасно је шта треба да се уради, рекао је Петровић.

Како је додао, у Србији има 2,2 милиона возила, од тог броја је 1,9 милион путничких, а 1,7 милион има мотор еуро3 или еуро4.

Озбиљан проблем, како наводи, представља то што 1,2 милион возила неће моћи да прође технички преглед.

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.5020
Најновије вести