Пала продаја половњака, али им зато порасла цена

НОВИ САД: Недовољно нових аутомобила на тржишту, проблеми у снабдевању неопходним деловима и материјалима за производњу нових аутомобила, пандемија коронавируса, рат у Украјини, поскупљење енергената, транспорта... на глобалном тржишту довело је до повећања потражње за половним возилима, којих, такође, сад више нема довољно.
polovnjaci polovna vozila
Фото: Tanjug/M.Paunović, ilustracija

На нова возила чека се готово годину дана, многи дилери указују да не могу да гарантују да ће бити испоштован уговорени рок испоруке, па се на куповину половног аутомобила одлучују и они који до сада то никада нису радили. Због све веће потражње расте цена половњака, а истовремено, због све више цене половних возила, све је мање купаца

Ова ситуација, наравно, није заобишла ни Србију, где се, иначе, више купују половни него нови аутомобили. По речима Романе Таков из портала Половни аутомобили, подаци за прво тромесечје ове године показују да је продато око 17 одсто мање половних аутомобила него у истом периоду лане, док је у односу на 2019. годину продаја око три одсто мања. Истовремено, према првим анализама података с тог портала, цене половњака су у првом кварталу биле више за око 20 процената него у првом кварталу претходне године.

- Прошле године је започео процес опоравка тржишта половних аутомобила који је био узрокован пандемијом коронавируса - рекла је Романа Таков. - На тржиште половних возила утиче много фактора. Утицај пандемије је и даље видљив и то се, пре свега, види у мањој понуди половњака и смањеној производњи нових аутомобила, а то аутоматски утиче на раст цена половних возила. Очекујемо и да ће сукоб у Украјини имати сличне последице, а то значи раст цена и нових и половних аутомобила због тешкоћа у набавци делова и смањене производње, као и понуде.

Романа Таков је указала да се за сада не знају прецизни подаци о томе колико је половњака увезено у Србију, али да се може очекивати раст увоза јер је Украјина, као један од највећих увозника половних аутомобила из Европе, због ратних дејстава искључена с тржишта.

- Постоје очекивања да ће искључивање Украјине из набавке отворити више простора за наше тржиште. То би могло да значи већу понуду и пад цена, али мислим да је тај сценарио мало вероватан или да може донети само краткорочне ефекте од неколико месеци, због смањења броја новопроизведених аутомобила. Пре се може очекивати даљи раст цена половних аутомобила - рекла је Романа Таков.


Најпродаванији дизелаши

Купци половних аутомобила у Србији, указује Романа Таков, крајем прошле године најчешће су пазарили возила чија је цена од 3.000 до 5.000 евра, затим она од 2.000 до 3.000 евра, а потом од 5.000 до 7.000 евра и то најчешће дизелаше.

- Чак 65 одсто продатих половних аутомобила из увоза су возила с дизел мотором, тридесетак одсто су бензинци, аутомобили с уређајем за ТНГ око три процента, а они с електричним и хибридним погоном чине мање од један одсто продатих возила - рекла је Романа Таков.


На новосадском тржишту половних возила, указују трговици половњака, цене су више него прошле године, понуда је мања, а највише су поскупела најтраженија возила. Истичу и да се чешће купују дизелаши, те да купци остају верни произвођачима аутомобила чији се модели највише купују - најтраженији су фолксфагени, а потом следе опел и рено.

По речима продајног саветника у “Аутокомерц центру” у Новом Саду Момира Лончара, половна возила скупља су него раније и то од 15 до 25 одсто. У понуди овог центра су возила купљена у Србији, стара до пет година, која имају само једног власника пре продаје, која су прешла до 100.000 километара и имају сервисну историју у овлашћеном сервису.

- Застој и проблеми у производњи нових возила довео је до знатног повећања потражње за половним аутомобилима, који су скупљи у односу на прошлу годину, а проценат зависи од много фактора - модела, произвођача... - каже Лончар. - Наши купци углавном се одлучују да купе возила с дизел мотором јер је око 80 одсто продатих дизелаша.

Д. Млађеновић

 

 

EUR/RSD 117.3909
Најновије вести