До половњака треба четири шалтера и 15 дана

НОВИ САД: Грађани Србије да би купили половни аутомобил треба да оду на четири шалтера и то може да потраје и до 15 дана, показује ново истраживање НАЛЕД-а.
polovnjaci polovna vozila
Фото: Tanjug/M.Paunović, ilustracija

Процедура преноса власништва и регистрације половних аутомобила уноси купцима и продавцима незамисливу административну збрку, кажу у НАЛЕД-у и додају да куповина изискује да обе стране издвоје око 10 сати времена за прикупљање документације, као и да поступак укључује бележника, МУП, Пореску управу и сервис за технички преглед возила ако се истовремено ради и регистрација.

Како би се грађани ослободили сувишне бирократије и шетње од шалтера до шалтера, НАЛЕД предлаже да се пренос власништва врши само на једном месту.

Процедуру би било најбоље уредити по једношалтерском принципу, где би се сви послови обављали у сервису за технички преглед. Продавац и купац би морали лично да дођу и приложе купопродајни уговор, а након извршених провера купац би у сервису поднео захтев за промену власништва. Сервис би преко платформе е-Дозволе поднео захтев полицијској управи за израду саобраћајне дозволе и регистарских таблица, након чега би их купац преузео, објашњава директорка за регулаторну реформу у НАЛЕД-у Јелена Бојовић.

Постојећа процедура започиње овером уговора код бележника, потом подношењем захтева за обрачун пореза пред Пореском управом, а након плаћања купац и продавац одлазе у МУП.

Препорука НАЛЕД-а је да се пракса овере потписа код нотара укине и смањи један корак у процедури јер се тиме не постиже додатна правна сигурност.

Овера не постоји у 11 од 16 посматраних европских земаља, међу којима су Немачка, Холандија, Аустрија, Мађарска, Хрватска, Словенија...

Овера потписа код бележника не служи за проверу садржаја купопродајног уговора, већ се њоме утврђују само идентитети потписника, због чега сматрамо да не постоји потреба за даљом овером. Осим што би укидање овог корака знатно олакшало купопродају половног возила, странке би се решиле непотребног трошка од 1.440 динара, колико услуга овере кошта код нас, каже Бојовић.

Додаје да би се изузетак направио уколико уговор потписују глувонеме особе и лица са посебним потребама и у тим ситуацијама би била задржана овера код јавног бележника, у циљу њихове заштите.


Расту и таксе

Расте број потребних докумената, као и висина пратећих трошкова за таксе на најмање 12.500 динара. Без одласка у МУП, био би елиминисан и трећи непотребни корак у овој процедури.

Као наредни корак у правцу оптимизације куповине и регистрације половних возила, НАЛЕД препоручује отварање електронске услуге на порталу Канцеларије за ИТ и е-Управу и могућност онлајн регистрације, пријаве и уплате пореза.


Такође, предлог је да се плаћање пореза на пренос апсолутних права укине (осим код половних возила из увоза) или макар аутоматизује како би његов обрачун био једноставнији и бржи, да би се службеници Пореске управе растеретили тог посла, а купопродаја брже завршавала.

Аутоматски обрачун пореза не би се радио према каталошкој или купопродајној цени возила као сада, већ према три јасна и предвидива параметра: кубикажи, снази мотора и старости возила.

Плаћање би се обављало у сервису, што би значило и други корак мање у односу на постојећу процедуру.

Када се не мењају таблице, МУП-у је потребно доставити четири документа и уплатнице за три таксе у укупном износу од 1.640 динара. Процедура се компликује ако продавац и купац нису из истог места, па је потребна замена таблица.

Д. Млађеновић

 

EUR/RSD 117.5784
Најновије вести